طرز تهیه لواشک خانگی با انواع میوه های فصل

طرز تهیه لواشک خانگی با انواع میوه های فصل

مقدمه

در بین خوراکی ها، لواشک ها از پرطرفدارترین آن ها می باشند که علاوه بر تولیدات صنعتی شما قادر به تهیه ی آن ها به صورت خانگی با استفاده از انواع میوه های فصل را دارید. همانطور که می دانید لواشک ها از مواد معدنی و ویتامین های زیادی ساخته شده اند و خاصیت میکروب زدایی نیز دارند، و برای کاهش وزن و هم چنین درمان یبوست از آن ها زیاد استفاده می کنند. لواشک ها را هم می توان به صورت صنعتی و هم به صورت خانگی تهیه کرد، اما هدف از نوشتن این مقاله آموزش طرز تهیه لواشک خانگی خوشمزه و نرم می باشد.

برای خرید لواشک خانگی با فروشگاه اینترنتی عمو ترشک در اصفهان می توانید در ارتباط باشید. عموترشک این افتخار را دارد که در صورت خرید اینترنتی لواشک محصولات خود را با بهترین کیفیت و قیمت برای شما عزیزان به تمامی استان های کشور ارسال کند. در صورتی که شما نیز عاشق لواشک هستید، برای یاد گیری تهیه ی آن تا آخر مقاله ما را همراهی کنید.

طرز تهیه ی لواشک خانگی

طرز تهیه ی لواشک خانگی

از هر نوع میوه ای بر حسب نوع ذائقه تان، برای تهیه لواشک می توانید استفاده کنید. به عنوان مثال از شاتوت، آلبالو، کیوی، انار، آلو و غیره می توانید لواشک های ترش مزه و از سیب، هلو، زرد آلو، توت فرنگی و… لواشک هایی با طعم شیرین درست کنید. از دو روش سنتی و مدرن  برای تهیه ی لواشک خانگی می توان استفاده کرد. منظور از روش مدرن خشک کردن نهایی لواشک به دور از نور خورشید و قرار دادن آن در فر یا دستگاه های خشک کن می باشد.صرف نظر از میوه ای که برای درست کردن لواشک انتخاب می کنید، باید مراحل زیر را قدم به قدم برای رسیدن به نتیجه ی نهایی انجام دهید.

هیه ی لواشک خانگی

اولین مرحله:

در ابتدا شما باید مقداری از میوه مورد نظرتان را به همراه کمی شکر یا نمک از قبل آماده کرده و کنار بگذارید.

در این مرحله شما باید میوه های خود را کاملا با آب شسته و در صورت داشتن هسته، آن را خارج کرده و قسمت های لکه دار آن را نیز با چاقو ببرید.

بعد از اتمام کار میوه ها را در یک ظرف بزرگ ریخته و روی آن را با مقداری آب بپوشانید و سپس ظرفتان را بر روی شعله گاز قرار دهید و زیر آن را روشن نمایید.

دومین مرحله:

بعد از قرار دادن ظرفتان بر روی شعله ی گاز، به اندازه یک قاشق غذاخوری داخل آن شکر یا نمک بر حسب سلیقه تان بریزید، و اجازه دهید تا با حرارت ملایم میوه های شما پخته شوند.

نکته: در صورتی که قصد دارید طعم نهایی لواشکتان ترش باشد، از نمک و در صورت ملس و شیرین شدن آن، از شکر در این مرحله می توانید، استفاده کنید.

سومین مرحله:

بعد از اینکه میوه های شما نرم و پخته شد شعله گاز را خاموش کرده، و اجازه دهید دمای داخل قابلمه با دمای بیرون یکی شود.

چهارمین مرحله:

در این مرحله ابتدا آب اضافی داخل قابلمه را از صافی رد کنید و هسته های جدا شده از میوه ها را نیز دور بریزید، سپس به وسیله ی گوش کوب دستی یا برقی میوه های پخته شده را تا جایی که می‌توانید، له کنید تا به صورت پوره و یک دست در بیایند.

پنجمین مرحله:

اکنون برای اینکه لواشک شما نرم تر و لطیف تر شود، بهتر است میوه هایی که با گوشتکوب له کرده بودید را مجدد در داخل قابلمه بریزید، و اجازه دهید 20 دقیقه ی دیگر با حرارت ملایم بپزد و غلظت بهتری پیدا کند. بعد از تشکیل شدن حباب در داخل ظرف، شعله گاز را خاموش کنید.

ششمین مرحله:

سینی هایی را که برای پهن نمودن لواشک در نظر دارید را برداشته و یک لایه پلاستیک فریزر کف آن قرار دهید. سپس با روغن کمی سطح پلاستیک را برای جداسازی بهتر لواشک ها چرب کنید یا برای این کار از کاغذ های روغنی استفاده کنید. بعد از آن پوره های به دست آمده را داخل سینی به صورت لایه ای نازک و یک دست با کمک کف گیر یا قاشق پهن نمایید.

لواشک خانگی

آخرین مرحله:

در این مرحله اگر قصد دارید، از نور خورشید برای خشک کردن نهایی لواشک هایتان استفاده کنید. باید سینی های آماده شده ی خود را به مدت چند روز در مقابل نور خورشید قرار دهید تا به آرامی مواد داخل آن سفت و خشک شود. برای جلوگیری از ورود حشرات و گرد و خاک به داخل لواشک نیز بهتر است بر روی سینی خود یک پارچه ی توری قرار دهید. یا حتی می توانید به جای قرار دادن سینی در مقابل نور خورشید آن را در جلوی باد کولر یا پنکه بگذارید. بعد از خشک شدن نیز به مدت دو الی سه روز آن ها را در دمای اتاق نگه داری کنید.

بعد از آن لواشک شما آماده ی برش و استفاده خواهد بود و در یخچال نیز برای مدت طولانی می توانید نگه داری کنید. در صورتی که برای خشک کردن لواشک از فر گازتان قصد دارید، استفاده کنید باید مایه ی لواشک خود را در فر با 170 درجه ی سانتیگراد به مدت دو الی سه ساعت قرار دهید.

زمانی که دیگر مواد لواشک چسبندگی نداشت، فر را خاموش کرده و بعد از خنک شدن، می توانید لواشکتان را نوش جان کنید. با روش هایی که گفته شد شما می توانید به راحتی یک لواشک خانگی لذیذ برای خود تهیه کنید.

 تنها تفاوت تهیه ی لواشک با میوه های هر فصل در نحوه ی طعم دهی آن ها می باشد، که به اختیار می توانید از نمک یا شکر برای تغییر طعم آن ها استفاده کنید.

نتیجه گیری

به شما در این مقاله، به صورت گام به گام طرز تهیه لواشک خانگی خوشمزه آموزش داده شد. اما باید بدانید که لواشک ها به خاطر ترش بودنشان قادرند که اسید معده ی شما را افزایش داده و در صورت استفاده ی مداوم برای معده ی شما مشکل ساز شوند. پس در مصرف این خوراکی خوشمزه تعادل را رعایت کنید، و برای تهیه ی آن نیز سعی کنید همه ی مراحل را به صورت بهداشتی انجام دهید. به عنوان مثال در مرحله ی خشک سازی در فضای بیرون برای جلوگیری از نشستن گرد و غبار بر روی سینی از یک پارچه ی توری استفاده کنید. چنان چه بعد از این کار، باز هم با گرد و خاک نشسته بر روی لواشکتان مواجه شدید، آن را با آب بشویید و سپس در مقابل نور آفتاب از طنابی آن را آویزان نمایید، تا مجدد خشک گردد و بتوانید آن را نوش جان کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.